• Over
  • Privacy & Policy
  • Contact
Sales kennis
  • Sales artikelen
    • Wanneer krijg je provisie op je salaris? Dit zijn 3 tips!
    • Dit zijn de 4 beste verkoopgesprek voorbeelden!
    • Wat verdient een key account manager? En wat is een key account manager?
    • Gebruik deze 3 tips voor koude acquisitie direct
    • Potentiële klanten, lees nu deze 3 tips om ze te benaderen!
    • Met deze 10 verkooptechnieken til je jouw sales naar het volgende level!
    • De 3 beste voorbeelden van acquisitie! Wat is acquisitie?
    • 3 belangrijke vaardigheden voor een goede onderhandeling
  • Marketing artikelen
    • AIDA model voorbeeld, per letter uitgelegd!
    • Hoe formuleer je een KPI? 10 voorbeelden van KPI’s
    • Dit zijn de 3 beste externe analyse modellen!
    • 4 voorbeelden voor een interne analyse model!
    • Deze 10 voorbeelden van de DESTEP analyse helpen je verder!
    • 3 zaken die jouw blik op een concurrentieanalyse veranderen
    • NO MARKETING
    • Hoe pas je het beste een push & pull strategie toe?
  • Persoonlijke ontwikkeling
    • Een functioneringsgesprek nieuwe stijl, wat is dat? Incl. functioneringsgesprek formulier.
    • Een SMART Doel: Bekijk dit Voorbeeld
  • Over de schrijver
  • Contact
No Result
View All Result
  • Sales artikelen
    • Wanneer krijg je provisie op je salaris? Dit zijn 3 tips!
    • Dit zijn de 4 beste verkoopgesprek voorbeelden!
    • Wat verdient een key account manager? En wat is een key account manager?
    • Gebruik deze 3 tips voor koude acquisitie direct
    • Potentiële klanten, lees nu deze 3 tips om ze te benaderen!
    • Met deze 10 verkooptechnieken til je jouw sales naar het volgende level!
    • De 3 beste voorbeelden van acquisitie! Wat is acquisitie?
    • 3 belangrijke vaardigheden voor een goede onderhandeling
  • Marketing artikelen
    • AIDA model voorbeeld, per letter uitgelegd!
    • Hoe formuleer je een KPI? 10 voorbeelden van KPI’s
    • Dit zijn de 3 beste externe analyse modellen!
    • 4 voorbeelden voor een interne analyse model!
    • Deze 10 voorbeelden van de DESTEP analyse helpen je verder!
    • 3 zaken die jouw blik op een concurrentieanalyse veranderen
    • NO MARKETING
    • Hoe pas je het beste een push & pull strategie toe?
  • Persoonlijke ontwikkeling
    • Een functioneringsgesprek nieuwe stijl, wat is dat? Incl. functioneringsgesprek formulier.
    • Een SMART Doel: Bekijk dit Voorbeeld
  • Over de schrijver
  • Contact
No Result
View All Result
Sales kennis
No Result
View All Result
Home Persoonlijke ontwikkeling

Wat is de 80/20 regel? Bekijk dit handige voorbeeld

Floris by Floris
30 maart 2023
in Persoonlijke ontwikkeling, Accountmanagement, Sales
0
Hoe pas je het beste een push & pull strategie toe?
0
SHARES
10.1k
VIEWS
Deel op FacebookDeel op TwitterDeel op LinkedIn

80/20 regel

De 80/20 regel stelt dat 80% van het resultaat komt door 20% van de oorzaken. Oftewel: als jij bepaalde input levert zal 20% van deze input 80% van de output zijn. Dit is een vuistregel die ooit is bedacht door een oud Italiaanse econoom Pareto en later is doorontwikkeld door de bedrijfsadviseur Joseph Juran. Door de 80/20 regel te kennen en toe te passen kan de efficiëntie van (menselijk) input aanzienlijk worden verhoogd. Je hoeft je immers op 20% van de oorzaken te richten om 80% van het resultaat te krijgen.

80 20 regel werk

Als accountmanager, of bij andere banen in de sales kan je de 80/20 regel heel goed toepassen. Sterker nog, dit zal jou uiteindelijk een betere accountmanager maken! Zorg ervoor dat je focust op de taken die zoveel mogelijk handel / omzet zullen opleveren. Ben je bijvoorbeeld accountmanager van 

80/20 regel voorbeeld

Een eenvoudig voorbeeld van de 80/20 regel:

Een bedrijf draait €5.000.000,- omzet per jaar. In totaal beheert dit bedrijf 350 klanten. 20% van dat aantal is 70 klanten. Deze 70 klanten zijn bij elkaar goed voor €4.000.000,- omzet, oftewel 80% van de totale omzet. Dit is iets meer dan €57.000,- gemiddeld per klant per jaar.

De overige 280 klanten (80% van alle klanten) doen bij elkaar €1.000.000,- omzet per jaar, oftewel 20% van de totale omzet. Dit is omgerekend iets meer dan €3.500 omzet per klant per jaar.

Door deze cijfers te bekijken, is het heel interessant voor de sales afdeling van dit bedrijf om te onderzoeken wat voor een type klanten deze 20% is die voor €4.000.000,- omzet zorgt. Is er een bepaald verband te vinden tussen dit type klanten? Kan je ze labelen? Als je dit goed in kaart kan brengen weet je voortaan op welke type klanten je het best kan focussen om zo efficiënt mogelijk acquisitie te doen.

80 20 regel omzet

Ook is de 80 20 regel bij omzet een bekend begrip. In heel veel business-to-business bedrijven zorgt 20% van de klanten voor 80% van de omzet. Als je dit weet kan je ervoor zorgen dat jij je voornamelijk richt op hetzelfde type klant die binnen die 20% valt. Zij leveren immers veel omzet op. Dit zullen zeer waarschijnlijk grote bedrijven zijn doe om een specifieke reden (bijvoorbeeld de branche waarin ze opereren) veel van jouw producten nodig hebben. Probeer je dan te richten op dit type klant en ga niet een mogelijke klant uit een compleet nieuwe sector zomaar benaderen. 

Kritiek

Echter, er zit wel een kanttekening aan de 80/20 regel. Sterker nog, er zijn ook veel wetenschappers die kritiek leveren op deze regel. Er wordt geroepen dat het op louter toeval berust. En dat er geen wetenschappelijke onderbouwing is. 

Staar je dus niet blind op deze regel.Gebruik het in jouw voordeel als richtlijn! Zodat jij zo efficiënt mogelijk kan werken.

80/20 regel productiviteit

De 80/20 regel gaat veel invloed hebben op jouw productiviteit. Als jij goed in kaart hebt welke 20% van de oorzaak (input) zorgt voor 80% van het resultaat (output) dan kan jij jouw productiviteit enorm opschroeven door je te focussen op de 20% dat de oorzaak is. Hierdoor zal je super efficiënt zijn. De geïnvesteerde arbeid blijft gelijk, of je het nou projecteert op de 20% dat de oorzaak is of 80%. Maar het resultaat zal wel significant groter zijn. 

Conclusie

Je weet nu wat de 80/20 regel inhoudt en waar het vandaan komt. Zoals met veel dingen in het leven: gebruik het in je voordeel en staar je er niet op blind! Ik denk dat het zeer nuttig kan zijn om te onderzoeken waar de 20% van de oorzaak zit om 80% van het resultaat te leveren. Hierdoor verhoog je de efficiëntie van jouw geleverde werk. Houd gewoon simpelweg in je achterhoofd dat deze regel niet wetenschappelijk bewezen is en niet altijd op gaat. Hiermee zal je een heel eind komen!

Previous Post

NO MARKETING

Next Post

Alles over de marketing 4 p’s incl. voorbeelden!

Floris

Floris

Next Post
Alles over de marketing 4 p’s incl. voorbeelden!

Alles over de marketing 4 p's incl. voorbeelden!

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Een afbeelding van hoe KPI voorbeelden er op papier uit kunnen zien

    Dit zijn 10 KPI voorbeelden. Hoe formuleer je een KPI?

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • 4 voorbeelden voor een interne analyse model!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Dit zijn de 4 beste verkoopgesprek voorbeelden!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Hét voorbeeld van een functioneringsgesprek nieuwe stijl

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Dit zijn de 3 beste externe analyse modellen!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0

Recente berichten

  • Real World AI: hoe vormt het de wereld?
  • B2B Leadgeneratie: 4 Tips om Kwalitatieve Leads te Genereren
  • Een SMART Doel: Bekijk dit Voorbeeld
  • 4 voorbeelden van de gekste Guerilla Marketing acties ooit!
  • Deze 10 voorbeelden van de DESTEP analyse helpen je verder!
No Result
View All Result

Categorieën

  • Accountmanagement
  • Algemeen
  • Analyse
  • Business
  • Conversie
  • Cross-selling
  • Marketing
  • Onderhandelingen
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Provisie
  • Relatiebeheer
  • Sales
  • Salestechnieken
sales kennis

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

Navigate Site

  • Over
  • Privacy & Policy
  • Contact

Follow Us

No Result
View All Result

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.