• Over
  • Privacy & Policy
  • Contact
Sales kennis
  • Sales artikelen
    • Wanneer krijg je provisie op je salaris? Dit zijn 3 tips!
    • Dit zijn de 4 beste verkoopgesprek voorbeelden!
    • Wat verdient een key account manager? En wat is een key account manager?
    • Gebruik deze 3 tips voor koude acquisitie direct
    • Potentiële klanten, lees nu deze 3 tips om ze te benaderen!
    • Met deze 10 verkooptechnieken til je jouw sales naar het volgende level!
    • De 3 beste voorbeelden van acquisitie! Wat is acquisitie?
    • 3 belangrijke vaardigheden voor een goede onderhandeling
  • Marketing artikelen
    • AIDA model voorbeeld, per letter uitgelegd!
    • Hoe formuleer je een KPI? 10 voorbeelden van KPI’s
    • Dit zijn de 3 beste externe analyse modellen!
    • 4 voorbeelden voor een interne analyse model!
    • Deze 10 voorbeelden van de DESTEP analyse helpen je verder!
    • 3 zaken die jouw blik op een concurrentieanalyse veranderen
    • NO MARKETING
    • Hoe pas je het beste een push & pull strategie toe?
  • Persoonlijke ontwikkeling
    • Een functioneringsgesprek nieuwe stijl, wat is dat? Incl. functioneringsgesprek formulier.
    • Een SMART Doel: Bekijk dit Voorbeeld
  • Over de schrijver
  • Contact
No Result
View All Result
  • Sales artikelen
    • Wanneer krijg je provisie op je salaris? Dit zijn 3 tips!
    • Dit zijn de 4 beste verkoopgesprek voorbeelden!
    • Wat verdient een key account manager? En wat is een key account manager?
    • Gebruik deze 3 tips voor koude acquisitie direct
    • Potentiële klanten, lees nu deze 3 tips om ze te benaderen!
    • Met deze 10 verkooptechnieken til je jouw sales naar het volgende level!
    • De 3 beste voorbeelden van acquisitie! Wat is acquisitie?
    • 3 belangrijke vaardigheden voor een goede onderhandeling
  • Marketing artikelen
    • AIDA model voorbeeld, per letter uitgelegd!
    • Hoe formuleer je een KPI? 10 voorbeelden van KPI’s
    • Dit zijn de 3 beste externe analyse modellen!
    • 4 voorbeelden voor een interne analyse model!
    • Deze 10 voorbeelden van de DESTEP analyse helpen je verder!
    • 3 zaken die jouw blik op een concurrentieanalyse veranderen
    • NO MARKETING
    • Hoe pas je het beste een push & pull strategie toe?
  • Persoonlijke ontwikkeling
    • Een functioneringsgesprek nieuwe stijl, wat is dat? Incl. functioneringsgesprek formulier.
    • Een SMART Doel: Bekijk dit Voorbeeld
  • Over de schrijver
  • Contact
No Result
View All Result
Sales kennis
No Result
View All Result
Home Algemeen

Deze 10 voorbeelden van de DESTEP analyse helpen je verder!

Floris by Floris
10 november 2024
in Algemeen, Marketing
0
DESTEP analyse
0
SHARES
10.9k
VIEWS
Deel op FacebookDeel op TwitterDeel op LinkedIn

DESTEP analyse betekenis

Tegenwoordig is de concurrentie voor bedrijven zeer groot. Daarom is het essentieel voor organisaties om strategische beslissingen te nemen die gebaseerd zijn op een grondige analyse van de omgeving waarin ze opereren. Een van de meest effectieve hulpmiddelen op MACRO gebied is de DESTEP analyse (onderin dit blogartikel staat uitgelegd wat de MACRO omgeving is).

DESTEP staat voor Demografisch, Economisch, Sociaal-cultureel, Technologisch, Ecologisch en Politiek-juridisch. Dit model analyseert externe factoren die van invloed zijn op een bedrijf, máár waar het bedrijf zelf geen invloed op heeft! De factoren hebben dus wél invloed op het bedrijf, maar het bedrijf niet op de factoren.

Tip: helemaal onderaan dit artikel vind je een handige checklist, zodat je niks vergeet bij het uitvoeren van jouw DESTEP-analyse!

10 voorbeelden van de DESTEP analyse

Omdat de DESTEP analyse soms toch lastig te begrijpen is, heb ik hieronder een aantal voorbeelden genoteerd. 4 voorbeelden vind je direct hieronder, de overige 6 vind je als je verder omlaag scrollt in het artikel. Onthoudt dat het altijd factoren moeten zijn die wel invloed hebben op het bedrijf, maar het bedrijf kan de factoren niet zomaar veranderen. 

  • Voorbeeld 1 – Politiek Juridisch: De overheid schrijft een wet waardoor bepaalde vervuilende bedrijven meer belasting moeten betalen.

 

  • Voorbeeld 2 – Economisch: De inflatie stijgt waardoor je minder boodschappen kan kopen voor dezelfde hoeveelheid euro’s die je bezit.

 

  • Voorbeeld 3 – Ecologisch: Het klimaat verandert waardoor er meer vraag komt naar airco’s.

 

  • Voorbeeld 4 – Demografisch: De vergrijzing neemt toe waardoor er meer vraag komt naar rollators

De DESTEP analyse per letter

Elke letter van de DESTEP analyse richt zich op een cruciale steunpilaar van onze economie. Vandaar dat ze alle zes ook even belangrijk zijn! Lees hier per letter wat de betreffende factoren inhouden. Bij elke letter hebben we een voorbeeld geplaatst, zodat je elke letter in de praktijk kan toepassen! Wil je een diepe uitleg over iedere letter van DESTEP analyse, dan zou je dit artikel kunnen bekijken. Hieronder heb ik handige voorbeelden gegeven bij iedere letter van de DESTEP

Demografisch

Ten eerste richt de demografische factor zich op de bevolkingskenmerken zoals leeftijd, geslacht, etniciteit en gezinsgrootte. Dit helpt bedrijven om hun doelgroep beter te begrijpen en hun producten of diensten daarop af te stemmen. 

Voorbeeld 5: Toenemende multiculturele samenleving, waardoor er meer vraag komt naar specifieke voedingsproducten zoals halal, en koosjer.

Economisch

Economische factoren geven inzicht in zaken als inflatie, werkloosheid en economische groei, wat van invloed is op de koopkracht van consumenten en de vraag naar producten.

Voorbeeld 6: een afnemende werkloosheid waardoor het voor bedrijven moeilijker is om personeel aan te trekken.

Sociaal-cultureel

De sociale en culturele dimensie omvat waarden, attitudes en gedragingen van consumenten. Dit aspect is cruciaal bij het ontwikkelen van marketing- en communicatiestrategieën die aansluiten bij de behoeften en wensen van de consument.

Voorbeeld 7: een toenemende interesse in de sport padel, waardoor er meer vraag komt naar padelrackets.

Technologisch

Technologische ontwikkelingen zijn van invloed op bedrijfsprocessen, concurrentievoordeel en nieuwe marktmogelijkheden. Bedrijven moeten deze trends volgen en mogelijkheden benutten om innovatief te blijven.

Voorbeeld 8: een toenemende toepasbaarheid van kunstmatige intelligentie, waardoor studenten en werknemers eenvoudiger complexe vraagstukken kunnen oplossen door middel van taalmodellen (zoals ChatGPT).

Ecologisch

Ecologische factoren hebben betrekking op duurzaamheid, milieueffecten en de vraag naar groene producten. Een goed begrip hiervan stelt bedrijven in staat om milieuvriendelijke initiatieven te implementeren en tegemoet te komen aan de verwachtingen van consumenten. 

Voorbeeld 9: een toenemende vraag naar elektrische auto’s door de milieuvoordelen.

Politiek-Juridisch

De politiek-juridische factoren verwijzen naar de invloed van de politieke en juridische omgeving op een specifieke markt. Deze factoren bevatten verschillende elementen, zoals wet- en regelgeving, politieke stabiliteit & handelsbeleid.

Voorbeeld 10: een verbod in de EU op het produceren van benzineauto’s die CO2 uitstoten vanaf 2035. Autofabrikanten moeten zich dus klaarstomen om vanaf dan elektrisch (of anders) te produceren.

Wil je meer leren over externe analyses? Bekijk dan dit artikel!

Wanneer pas je de DESTEP toe?

Je past de DESTEP toe in je externe analyse van een organisatie of bedrijf. De DESTEP analyse wordt vaak toegepast door het management van een organisatie. Met dit model wil je kansen en bedreigingen in de macro omgeving opsporen.

Je wil deze kansen en bedreigingen opsporen om op basis hiervan je volgende strategische zet te bedenken. Management dat dit goed in de gaten houdt zal hier de vruchten van plukken en zullen voor blijven ten opzichte van hun concurrentie. Het wordt ook vaak toegepast door studenten. Veel studenten die management en economie gerichte studies volgen, komen de DESTEP tegen tijdens hun opleiding. 

Wat is de macro omgeving?

De macro omgeving houdt in dat het om een externe omgeving gaat die niet beheersbaar is door het bedrijf. Er bestaat ook een externe omgeving die (enigszins) wel beheersbaar is, dit noem je de meso omgeving. Een voorbeeld hiervan is concurrentie, dit is extern (niet jouw bedrijf) maar wel enigszins beheersbaar door een sterk concurrerend aanbod neer te leggen (meer over dit onderwerp vind in dit artikel).

DESTEP analyse zelf maken

Een DESTEP analyse maken is eigenlijk heel gemakkelijk! Het is wel heel belangrijk om altijd op zoek te gaan naar relevante trends en ontwikkelingen voor jouw onderzoek! Per letter ga je op zoek naar ontwikkelingen die zich afspelen op macro niveau. Deze trends hoef je bij de DESTEP analyse slechts te beschrijven. Je hoeft er nog geen conclusies aan te verbinden.

Het vinden van trends en ontwikkelingen kan gemakkelijk via informatieve websites. Veel gebruikte & betrouwbare websites zijn als volgt:

  • Centraal Bureau voor Statistiek (CBS)
    • Website waar actuele statistieken over heel veel onderwerpen worden bijgehouden en gerapporteerd.
  • Retailtrends
    • Website waar actuele ontwikkelingen in de retailbranche worden bijgehouden
  • Rabobank Kennis
    • Onderzoeken van analisten van de Rabobank. Gaat in op onderwerpen zoals: economie, duurzaamheid, maatschappij, technologie etc.
  • Centraal Planbureau
    • Overheidsorgaan die voornamelijk economische prognoses en analyses maakt voor Nederland en de wereld.

Checklist voor jouw DESTEP analyse

Om te zorgen dat je niks vergeet bij het analyseren van jouw DESTEP analyse heb ik een checklist gemaakt. Hierin staat alles opgesomd dat je nodig hebt om een goede DESTEP analyse uit te voeren. Als jij je houdt aan de onderstaande zes stappen, dan maak je 100% een super sterkte DESTEP analyse!

  1. Het gaat altijd om externe factoren, waar de organisatie geen invloed op heeft (macro omgeving).
  2. Factoren zijn altijd trends & ontwikkelingen, ze zijn in beweging (geen statisch feit).
  3. Gebruik alleen relevante factoren. Oftewel, factoren die van toepassing zijn op de organisatie.
  4. Zorg dat je factoren recent zijn. Bij voorkeur niet ouder dan 5 jaar.
  5. Prioriteer de opgeschreven factoren op basis van meeste impact op jouw organisatie.
  6. Analyseer eventuele verbanden tussen factoren.

Het kan zijn dat na het uitvoeren van de DESTEP analyse niet meteen logische conclusies uitrollen, dit is heel normaal! Hiervoor heb je vaak aanvullend onderzoek nodig, zoals een interne analyse. De interne & externe analyse wordt vaak samengevoegd in een SWOT analyse. Daar rollen vaak concrete conclusies uit waar een bedrijf strategische plannen op kan ontwikkelen.

Wat onderzoek je met een DESTEP analyse?

Met een DESTEP onderzoek je trends en ontwikkelingen in de externe omgeving van een organisatie die niet beheersbaar zijn door deze organisatie. Deze externe omgeving wordt ook wel de macro omgeving genoemd.
Niet beheersbaar betekent dat de organisatie geen concrete invloed kan uitoefenen op de externe factoren, maar er dus wel onderhevig aan is. Bijvoorbeeld stijgende inflatie.

Is een DESTEP alleen maar voor extern onderzoek?

Ja, met de DESPTEP onderzoek je alleen maar de externe omgeving van een organisatie. Er wordt niet naar de interne omgeving gekeken bij dit model.
De interne omgeving is alles wat een bedrijf is en doet. Denk aan: sales uitvoeren, marketing inzetten, financiën, klanten onderhouden.

Wie heeft de DESTEP bedacht?

De DESTEP analyse komt indirect van prof. Francis J. Aguilar die studeerde aan de Havard Business school. Hij had eerst de PEST / STEP analyse ontwikkeld. Deze is later verder doorontwikkeld naar de DESTEP.

Previous Post

Gebruik deze 3 tips voor koude acquisitie direct

Next Post

4 voorbeelden van de gekste Guerilla Marketing acties ooit!

Floris

Floris

Next Post
Bij guerilla marketing gaat het om originaliteit en uniek zijn.

4 voorbeelden van de gekste Guerilla Marketing acties ooit!

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Een afbeelding van hoe KPI voorbeelden er op papier uit kunnen zien

    Dit zijn 10 KPI voorbeelden. Hoe formuleer je een KPI?

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • 4 voorbeelden voor een interne analyse model!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Dit zijn de 4 beste verkoopgesprek voorbeelden!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Hét voorbeeld van een functioneringsgesprek nieuwe stijl

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Dit zijn de 3 beste externe analyse modellen!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0

Recente berichten

  • Real World AI: hoe vormt het de wereld?
  • B2B Leadgeneratie: 4 Tips om Kwalitatieve Leads te Genereren
  • Een SMART Doel: Bekijk dit Voorbeeld
  • 4 voorbeelden van de gekste Guerilla Marketing acties ooit!
  • Deze 10 voorbeelden van de DESTEP analyse helpen je verder!
No Result
View All Result

Categorieën

  • Accountmanagement
  • Algemeen
  • Analyse
  • Business
  • Conversie
  • Cross-selling
  • Marketing
  • Onderhandelingen
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Provisie
  • Relatiebeheer
  • Sales
  • Salestechnieken
sales kennis

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

Navigate Site

  • Over
  • Privacy & Policy
  • Contact

Follow Us

No Result
View All Result

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.