Wat is een interne analyse?
Een interne bedrijfsanalyse is een belangrijke tool die wordt gebruikt door bedrijven om hun interne sterke en zwakke punten te identificeren. Het doel van deze analyse is om een diepgaand inzicht te krijgen in de kerncompetenties van het bedrijf en de gebieden waar verbetering nodig is. Bij het uitvoeren van een interne bedrijfsanalyse wordt gekeken naar verschillende aspecten van het bedrijf, zoals de financiën, de operationele processen, de marketing- en verkoopstrategieën, de HR-activiteiten en de technologieën die worden gebruikt. Het is van cruciaal belang om te begrijpen wat het bedrijf doet en hoe het dit doet, om te kunnen beoordelen hoe goed het presteert in vergelijking met zijn concurrenten en wat er moet worden verbeterd om te groeien en zich te ontwikkelen. Het uitvoeren van een interne bedrijfsanalyse kan ook helpen bij het identificeren van kansen voor verbetering, het verminderen van kosten, het verbeteren van de kwaliteit en efficiëntie van processen en het optimaliseren van de prestaties van het bedrijf. Door regelmatig een interne bedrijfsanalyse uit te voeren, kan het bedrijf zijn sterke punten maximaliseren en de zwakke punten aanpakken om duurzame groei en succes te garanderen.
Afzetten tegen de norm
Het is bij een interne analyse altijd erg belangrijk om een referentiekader te gebruiken. Zodat je de prestaties van het bedrijf kan vergelijken met relevante normen. Het is heel lastig om willekeurig cijfers te beoordelen, want wanneer is iets dan goed of slecht?
Hiervoor heb je een norm nodig. Vaak is dit een norm in de branche of sector. Het is heel waardevol om te weten wat de prestaties van concurrenten zijn. Je kan de cijfers van het bedrijf dat je onderzoekt vergelijken hiermee. Op basis hiervan kan je een goed waardeoordeel geven: doet het bedrijf het beter dan de norm of slechter?
4 voorbeelden van een intern analyse model
Voor het onderzoeken van de interne organisatie en het uitvoeren van een goede interne analyse bestaan er diverse modellen die erg nuttig kunnen zijn. Deze modellen dienen als handvatten om te zorgen dat jij een goed onderzoek kan uitvoeren en geen belangrijke zaken vergeet. Hieronder heb ik 4 voorbeelden van interne analyse modellen opgesomd inclusief een uitleg per voorbeeld.
1. Marketingmix 4 p’s
De marketingmix 4 p’s is een interne analyse gericht op de marketing en het business model van de organisatie. Dit model maakt een schets van de basisprincipes van de organisatie. Dit doen ze door de 4 P’s te onderzoeken en beschrijven. De 4 P’s zijn: Product, Prijs, Plaats en Promotie. De P van Product zegt iets over de kwaliteit, het design en de verpakking van het product. Prijs gaat over de prijsstrategie die een bedrijf met het product hanteert. De Plaats gaat over de plek waar het product verkocht wordt en hoe geconcentreerd dit is. Tot slot gaat de Promotie over hoe het product onder de aandacht wordt gebracht zodat het gekocht wordt.
Wil je meer leren over de marketingmix 4 p’s? Lees dan snel dit artikel, want hier geven we een uitgebreide uitleg!
2. 7S model van McKinsey
Een ander bekend model voor de interne analyse is het 7S-Model van McKinsey. De 7 S’en zijn als volgt:
- Structuur (hard element)
- Strategie (hard element)
- Systemen (hard element)
- Significante waarden (zacht element)
- Stijl van management (zacht element)
- Sleutelvaardigheden (zacht element)
- Staf (zacht element)
Deze elementen zijn onder te verdelen in harde en zachte elementen. Op de harde elementen kun je rationeel en heel duidelijk antwoord geven. Op de zachte elementen kan je niet zo rationeel en duidelijk antwoord geven omdat deze elementen minder tastbaar zijn, ze hebben voornamelijk betrekking op emoties.
Uiteindelijk moeten alle elementen met elkaar in verbinding staan zodat een organisatie zo efficiënt mogelijk kan werken. Als je meer wil leren over het 7S model van McKinsey, dan zou je eens dit artikel van Scribbr.nl kunnen lezen.
3. Sterkte / Zwakte analyse
De meeste mensen kennen de SWOT analyse waarschijnlijk wel. Dit staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threads. Dit is een combinatie van een interne en een externe analyse. Bij de interne analyse kijken we enkel naar de eerste twee: sterktes & zwaktes. Dit is intern omdat dit beheersbaar is door het bedrijf zelf. Denk maar bijvoorbeeld aan zwakke financiën van het bedrijf, dit kan het bedrijf beheersen door (even makkelijk gezegd) de marges te vergroten. Kansen en bedreigingen zijn extern omdat het niet beheersbaar is door het bedrijf. Bijvoorbeeld: nieuwe wetgeving die subsidie beschikbaar stelt duurzame energie. Dit zijn kansen voor bedrijven die in deze sector zitten, alleen kunnen ze deze kans (wetgeving) niet zelf beheersen.
Bij een sterkte / zwakte analyse kijk je dus naar waar het bedrijf zelf goed en slecht in is. Deze beoordeling maak je altijd op basis van relevante normen, zoals bijvoorbeeld de concurrentie. Je vergelijkt bijvoorbeeld wat de gemiddelde winstmarge is in de branche waarin jij actief bent. Als de winstmarge van jouw bedrijf boven het gemiddelde zit, kan je stellen dat dit een sterkte is. Als het eronder zou zitten, kan je stellen dat het een zwakte is.
4. Waardepropositie Canvas (Osterwalder)
Dit model biedt een schets van de waarde van jouw bedrijf. Het laat duidelijk zien welke waarde de producten of diensten van het desbetreffende bedrijf toevoegen voor de klant. Waarom ze dus eigenlijk bestaansrecht hebben. Dit model kijkt naar alle voordelen (gains) die een huidige oplossing biedt aan afnemers en alle nadelen (pains) die afnemers bij de huidige oplossing ervaren. Vervolgens kijkt de Waardepropositie Canvas van Osterwalder naar welke extra voordelen het nieuwe product biedt (gain creator) en welke nadelen het nieuwe product weghaalt. Wil je meer lezen over de Waardepropositie van Osterwalder, lees dan dit artikel! Daar gaan we er dieper op in.
Hoe kan je deze interne analyse toepassen in praktijk?
Er zijn verschillende stappen die een bedrijf kan nemen om een interne analyse uit te voeren en deze vervolgens toe te passen om de prestaties en de groei van het bedrijf te verbeteren:
- Bepaal het doel en de scope van de interne analyse: Het bedrijf moet bepalen wat het precieze doel is van de interne analyse en welke gebieden van het bedrijf zullen worden geanalyseerd.
- Identificeer de sterke en zwakke punten van het bedrijf: Het bedrijf moet alle relevante aspecten van het bedrijf, zoals financiën, operationele processen, marketing- en verkoopstrategieën, HR-activiteiten en technologieën, beoordelen en evalueren om de sterke en zwakke punten te identificeren.
- Analyseer de concurrentie: Het bedrijf moet ook de concurrentie analyseren om te begrijpen hoe het zich verhoudt tot zijn concurrenten.
- Stel een actieplan op: Het bedrijf moet een actieplan opstellen om de zwakke punten aan te pakken en de sterke punten te maximaliseren. Dit plan moet duidelijke doelstellingen, prioriteiten, deadlines en verantwoordelijkheden bevatten.
- Implementeer en volg het actieplan: Het bedrijf moet het actieplan implementeren en regelmatig evalueren om te bepalen of de gewenste resultaten worden behaald. Aanpassingen aan het plan kunnen nodig zijn om ervoor te zorgen dat het bedrijf de beoogde resultaten behaalt.
Welk model is het beste voor de interne analyse?
Er is niet één model die per se het beste is voor de interne analyse. Het gaat erom dat je een relevant model gebruikt voor jouw interne analyse. Dit kunnen soms ook meerdere modellen tegelijk zijn! Zorg daarom dat je goed weet wat de probleemstelling is zodat je een zo goed mogelijk model voor de interne analyse kan gebruiken.
Veel gebruikte modellen voor de interne analyse zijn: het 7S model van McKinsey, Sterkte / Zwakte analyse, 4P's van de marketingmix en de waardepropositie van Osterwalder.
Is het 7S model voor de interne analyse?
Ja, het 7S model van McKinsey is een model voor de interne analyse. Het model legt 7 elementen van een organisatie bloot. In het blogartikel gaan we hier diepen op in en kan je lezen wat al deze 7 elementen inhouden en hoe je ze kan toepassen!