Wanneer is iemand een klant?
Officieel is iemand natuurlijk een klant zodra hij een opdracht heeft gegeven tot vervullen van een bepaalde behoefte. Maar ik denk dat er binnen het spectrum klanten veel onderscheid gemaakt kan worden. Variërend van hele sociale en loyale klanten tot aan de botte boeren van deze maatschappij. Klanten hebben naar mijn mening ook verantwoordelijkheden en normen waar ze zich aan moeten houden, maar later hierover meer.
Wat zijn klanten en accountmanagers voor elkaar?
De relatie van deze twee partijen komt tot stand doordat ze allebei een bepaalde behoefte hebben. Die van de klant is wellicht vrij duidelijk: de klant heeft behoefte aan een bepaald product. Echter, ook de accountmanager heeft uiteraard een beweegreden. Hij/ zij heeft de behoefte om geld te verdienen, target te halen, zijn kwaliteit te bewijzen aan zijn werkgever, zelfontwikkeling, groeidrang etc. etc. Doordat twee partijen elkaar nodig hebben ontstaat er een relatie. Het is van belang om deze relatie goed te onderhouden, daarover in dit artikel meer. De naam van een accountmanager zegt het eigenlijk ook al. Account betekent klant. Oftewel klantmanager.
Hoeveel klanten kan een accountmanager hebben?
Bij deze vraag is het belangrijk om onderscheid te maken tussen direct en indirect begeleiden. Vanzelfsprekend is je directe begeleiding natuurlijk beperkter. Het is moeilijker om heel veel klanten direct en (pro)actief te begeleiden. Daarnaast is het ook sterkte afhankelijk van de branche waarin je zit en welk product je verkoopt. Gelukkig is er tegenwoordig erg goede ondersteuning van steeds slimmer wordende CRM-systemen. Toen ik voor PCI Nederland werkte (PCI-supplies tak) had ik ca. 75 klanten onder mijn directe begeleiding. Deze getallen zijn natuurlijk super relatief. Voor elke branche/ product is dit anders. Daarbij maakte ik gebruik van slimme CRM-software. Als er belangrijke dingen waren die ik 3 weken geleden had ingepland dan popte er een reminder op en kon ik gelijk schakelen met de klant.
In sommige branches heb je als accountmanager slechts enkele klanten. Stel je verkoopt grote machines in de food industrie, of werkbouw voertuigen zoals graafmachines. Je kan je voorstellen dat je deze producten minder snel roteren en dus ook minder klanten nodig hebt als bedrijf of te kunnen blijven bestaan. Zodra het bedrijf een order schrijft zit er weliswaar mee werk in, maar wordt er ook in een keer meer verdiend. Vanzelfsprekend heeft een accountmanager van dit soort producten minder klanten onder zijn directe begeleiding. Echter, deze accountmanager zullen meer tijd kwijt zijn aan de voorbereiding van een enkel gesprek.
Is de klant koning?
Dit vond ik wel een leuke en toepasselijke vraag bij dit onderwerp. Het is namelijk zo’n kreet die je altijd hoort. Dat we allemaal maar op onze knieën moeten gaan voor de klant. Misschien lees je het al een beetje aan mijn intonatie (voor zover dat mogelijk is). Ik denk namelijk niet dat dit zo is. Sterker nog, mij is altijd geleerd dat je klanten ook een beetje moet opvoeden. En als ik daar nu zo op terugblik denk ik al helemaal de Nederlandse klant. Wij Nederlands zijn lekker direct. We laten het kaas niet van ons brood eten, dus we zijn niet bang om die accountmanager is even aan te pakken. Daarom denk ik: de klant moet uiteraard in de watten gelegd worden. Zij moeten natuurlijk in een warm bad terecht komen. Je wilt immers dat ze de volgende keer weer voor jou kiezen. Er zit alleen een kleine maar aan: er zijn klanten/ bedrijven die hier een beetje in doorslaan. En denken dat als ze betalen, ze ook gelijk asociaal of iets dergelijks kunnen zijn. Ik denk dat het een gezonde relatie alleen maar ten goede komt dat je van beide kanten een sparringpartner bent voor elkaar. Net zoals in een huwelijk ;).