Je wil GEEN marketing
Geen marketing! Dat is de prikkelende titel van dit artikel. Maar in de kern klopt het wél. Idealiter wil je als bedrijf geen marketing hoeven gebruiken.
Marketing is in de kern een vraag om aandacht. Een steen goed product zou in feite afgenomen / geconsumeerd moeten worden doordat het een duidelijk onderscheidend vermogen heeft ten opzichte van concurrenten, waardoor je minder marketing nodig hebt. Plus een dermate goed product, moet veel aandacht verwerven van consumenten doordat de voordelen zo duidelijk zijn voor de gebruiker en dat het daadwerkelijk onze wereld verbetert.
Je wil dus als bedrijf met zo’n geweldig product komen dat de voordelen voor de gebruiker en vanaf druipen en dat de hele wereld een stukje beter wordt, zodat men er niet meer omheen kan. Het moment dat je dit bereikt creëer je zo’n sterke concurrentiepositie dat de toekomst voor dit bedrijf er zeer rooskleurig uit ziet. Dat brengt ons bij het volgende onderwerp: concurrentiestrategie. Lees snel verder….
Concurrentiestrategie
Als bedrijf jaag je altijd een goede concurrentiestrategie na. Er zullen immers altijd concurrenten op de loer liggen. En je wil als bedrijf altijd de continuïteit van je organisatie waarborgen (lees dit artikel waarom dit zo belangrijk is!). Dit doe je onder andere door een sterke concurrentiestrategie te hanteren.
Technologisch voordeel
In dit artikel, waarin we de draak steken met marketing, wil ik voornamelijk ingaan op een technologisch voordeel. Want de enige manier hoe jij als bedrijf jouw marketingkosten kan verminderen, en nóg steeds de continuïteit van je organisatie kan waarborgen is als volgt. Je zal als bedrijf veel moeten investeren in technologie, oftewel research & development (R&D). Je moet immers op de proppen komen met dat geweldige product die de wereld een stuk beter maakt, zoals eerder in dit artikel beschreven. Alleen dan, als je een sterk technologisch voordeel bereikt zal je kunnen drukken op je marketingkosten. Men kan immers niet om jouw product heen.
Voorbeelden:
Tesla
Tesla is een geweldig voorbeeld hiervan. Dit bedrijf heeft een enorm technologisch voordeel op het gebied van kunstmatige intelligentie, batterijtechnologie en productietechnologie. Om er even door een vogelvlucht doorheen te gaan, puur ter illustratie (want het moet geen Tesla blog worden). Qua kunstmatige intelligentie loopt het bedrijf wereldwijd voorop. Nog specifieker gezegd zijn zij leider op het gebied van ‘Real World AI’. Dit houdt in: kunstmatige intelligentie trainen om de wereld om ons heen op basis van camera’s (ogen) te leren begrijpen. Hiermee kunnen zij ervoor zorgen dat de auto’s die zij produceren straks uit zichzelf kunnen gaan rijden (omdat de AI de wereld en het verkeer begrijpt). Dit is een enorm technologisch voordeel!
Tesla is helemaal een mooi voorbeeld doordat zij dus ook daadwerkelijk €0,- uitgeven aan marketing. Het bedrijf doet niet aan reclame, advertenties of andere campagnes. Zij investeren al het geld in Research & Development, om zo continu de beste producten te leveren. Een kleine side note: Elon Musk, de directeur, is een soort van hun marketing kanon. Door zijn flamboyante leven die hij graag in de media en voornamelijk op Twitter deelt creëert hij al jaren veel aandacht op het bedrijf.
ChatGPT
Een ander gaaf voorbeeld is het recent gelanceerde ChatGPT. Dit is een enorm taalmodel die werkt op kunstmatige intelligentie, ontwikkeld door het bedrijf OpenAI. ChatGPT is op het moment van schrijven (d.d. 18-3-23) de enige serieuze chatbot die jou op basis van AI kan voorzien in menselijke en praktisch toepasbare antwoorden. Wederom een voorbeeld van een product die een enorm technologisch voordeel. Uiteraard heeft ChatGPT wel enige vorm van marketing genoten door het bedrijf Microsoft dat hierin heeft geïnvesteerd. Dat brengt mij ook bij het volgende punt…
Een vorm van marketing is altijd nodig
Uiteraard is enige vorm van marketing altijd wel nodig om de early adopters (of verdere groepen klanten) te overtuigen van jouw product of dienst. De eerste afnemersgroep moet immers in aanraking komen met jouw product of dienst. Als jij een geweldig product hebt ontwikkeld maar je vertelt letterlijk niemand erover, weet men ook niet dat jij het kan leveren. Je zal mensen hierover moeten inlichten. Al verteld je het bij wijze van tegen je buurman, dit is technisch gezien al een vorm van marketing.
Je zal dus zo geconcentreerd mogelijk jouw boodschap moeten verspreiden, zodat jouw doelgroep weet wat je levert. Idealiter wil je dit zo klein en efficiënt mogelijk houden om kosten te drukken. Vele bedrijven proberen hier erg creatief in te zijn om zoveel mogelijk impact te creëren tegen een zo goedkoop mogelijke manier van campagne voeren. Eerder in deze blog haalde ik al het voorbeeld van Tesla aan, waar het Twitter kanaal van Elon Musk, de directeur, hun voornaamste marketingkanaal is. Dit is natuurlijk een super goedkope manier van aandacht krijgen. Zo is er nog een leuk voorbeeld over het bedrijf Salesforce.
Salesforce voorbeeld:
Het Amerikaanse bedrijf Salesforce, wat zich bezighoudt met CRM systemen in de cloud, had een aantal jaar geleden een geweldige marketing campagne. Deze campagne gaf mij letterlijk ook de inspiratie van dit blogartikel.
Voordat ik de campagne toelicht, eerst een korte omschrijving van de markt. Ruim 20 jaar geleden zag de markt voor CRM (customer relationship management) systemen er nog heel anders uit. Je kocht een software licentie (van bijvoorbeeld Microsoft) door een CD-rom (hardware) te kopen en deze te installeren in je computer. Het bedrijf Salesforce dacht, dit kan anders. En draaide de complete software op haar eigen servers, en verkochte abonnementen aan gebruikers.
De campagne die het bedrijf bedacht was de kreet: “no software”. Met een logo waarin de tekst “Software” stond met een grote rode streep er doorheen. Dit was nota bene in een tijd waarin software product juist enorm in de lift zaten. Dit creëerde bij alle afnemers en concurrenten juist enorm veel aandacht: “Want waarom wil Salesforce juist geen software gebruiken?” “Dat is toch super ouderwets?” Ze creëerde dat iedereen juist enorm nieuwsgierig was naar hun boodschap en kregen de volledige aandacht. De boodschap van Salesforce was uiteindelijk om wél software te gebruiken, maar om software op een compleet andere manier in te zetten: via de cloud!