• Over
  • Privacy & Policy
  • Contact
Sales kennis
  • Sales artikelen
    • Wanneer krijg je provisie op je salaris? Dit zijn 3 tips!
    • Dit zijn de 4 beste verkoopgesprek voorbeelden!
    • Wat verdient een key account manager? En wat is een key account manager?
    • Gebruik deze 3 tips voor koude acquisitie direct
    • Potentiële klanten, lees nu deze 3 tips om ze te benaderen!
    • Met deze 10 verkooptechnieken til je jouw sales naar het volgende level!
    • De 3 beste voorbeelden van acquisitie! Wat is acquisitie?
    • 3 belangrijke vaardigheden voor een goede onderhandeling
  • Marketing artikelen
    • AIDA model voorbeeld, per letter uitgelegd!
    • Hoe formuleer je een KPI? 10 voorbeelden van KPI’s
    • Dit zijn de 3 beste externe analyse modellen!
    • 4 voorbeelden voor een interne analyse model!
    • Deze 10 voorbeelden van de DESTEP analyse helpen je verder!
    • 3 zaken die jouw blik op een concurrentieanalyse veranderen
    • NO MARKETING
    • Hoe pas je het beste een push & pull strategie toe?
  • Persoonlijke ontwikkeling
    • Een functioneringsgesprek nieuwe stijl, wat is dat? Incl. functioneringsgesprek formulier.
    • Een SMART Doel: Bekijk dit Voorbeeld
  • Over de schrijver
  • Contact
No Result
View All Result
  • Sales artikelen
    • Wanneer krijg je provisie op je salaris? Dit zijn 3 tips!
    • Dit zijn de 4 beste verkoopgesprek voorbeelden!
    • Wat verdient een key account manager? En wat is een key account manager?
    • Gebruik deze 3 tips voor koude acquisitie direct
    • Potentiële klanten, lees nu deze 3 tips om ze te benaderen!
    • Met deze 10 verkooptechnieken til je jouw sales naar het volgende level!
    • De 3 beste voorbeelden van acquisitie! Wat is acquisitie?
    • 3 belangrijke vaardigheden voor een goede onderhandeling
  • Marketing artikelen
    • AIDA model voorbeeld, per letter uitgelegd!
    • Hoe formuleer je een KPI? 10 voorbeelden van KPI’s
    • Dit zijn de 3 beste externe analyse modellen!
    • 4 voorbeelden voor een interne analyse model!
    • Deze 10 voorbeelden van de DESTEP analyse helpen je verder!
    • 3 zaken die jouw blik op een concurrentieanalyse veranderen
    • NO MARKETING
    • Hoe pas je het beste een push & pull strategie toe?
  • Persoonlijke ontwikkeling
    • Een functioneringsgesprek nieuwe stijl, wat is dat? Incl. functioneringsgesprek formulier.
    • Een SMART Doel: Bekijk dit Voorbeeld
  • Over de schrijver
  • Contact
No Result
View All Result
Sales kennis
No Result
View All Result
Home Sales

Drie belangrijke vaardigheden voor een goede sales onderhandeling

En wanneer is een onderhandeling geslaagd?

Floris by Floris
3 november 2024
in Onderhandelingen, Business, Sales
0
Onderhandeling. Closing. Acquisitie
0
SHARES
10.1k
VIEWS
Deel op FacebookDeel op TwitterDeel op LinkedIn

Drie vaardigheden voor een goede sales onderhandeling?

In dit artikel wil ik het graag hebben over onderhandelingen in de sales. Onderhandelen is naar mijn mening een cruciale vaardigheid die elke accountmanager tot zijn beschikking moet hebben. Het is immers de taak van jouw als accountmanager om de belangen van jouw organisatie te behartigen en de belangen van jouw klant. Jij fungeert in feite als brug daartussen. In Jip en Janneke taal: er moeten knikkers verdiend worden en de klant moet een oplossing voor zijn probleem hebben plus een glimlach op zijn gezicht.

Vertrouwen

Ik denk daarom dat een goede onderhandeling begint met vertrouwen. En zoals Albert Einstein zei: wil je verandering? Begin bij jezelf. Die vlieger gaat ook in deze op. Ik denk dat je vertrouwen moet geven om vertrouwen te krijgen. Als jij al begint met spelletjes spelen, dingen verzwijgen, of trucjes toepassen dan zullen mensen hier waarschijnlijk snel doorheen prikken. Daarnaast moet dit helemaal niet nodig zijn, want als het goed is voegen jij en jouw bedrijf ook daadwerkelijk waarde toe dus heb je de spelletjes helemaal niet nodig.

Het menselijke aspect komt bij vertrouwen sterk naar voren. Interesseer je echt in de prospect/ klant. Wil echt weten wat hij belangrijk vindt. Vervolgens krijg jij nog wel alle tijd van de wereld om jouw product (toegevoegde waarde) aan de klant voor te stellen. Naast het menselijke aspect werkt het denk ik goed om vertrouwen te geven. Stel je open en bloot op over de stand van zaken en over jouw eigen belangen, mensen snappen heus wel dat jullie ook je boterham moeten verdienen. Ga ook weer niet te ver, want het is ook weer niet nodig om je inkoopprijzen/ kostprijs te delen.

Naast het vertrouwen wekken en het menselijke aspect is naar mijn mening daadkracht en afspraken nakomen ook erg belangrijk.

Daadkracht

In de basis is er een onderhandeling nodig omdat er voor twee (of meer) partijen iets moet worden bewerkstelligd. Alleen al om deze reden is daadkracht erg belangrijk. Worden er ook echt spijkers met koppen geslagen? Of gebeurt er niet zoveel? Daarnaast zorg je ervoor dat jij met daadkracht een prettige sparringpartner bent voor jouw klant/ prospect. Jullie willen dus allebei echt iets bereiken in de onderhandeling, zorg dat ook dat jullie de juiste stappen zetten.

Afspraken nakomen

Daadkracht is dus een sterkte vaardigheid, maar hiernaast moet je er dan ook voor zorgen dat je deze afspraken nakomt. Want anders is de daadkracht niks meer dan mooie praatjes. En zoals het gezegde luidt: praatjes vullen geen gaatjes. De kans om te laten zien dat je afspraken nakomt heb je pas zodra een afspraak gemaakt is, dus dit grijpt ook meteen weer terug naar het aspect vertrouwen zoals eerder benoemd in deze blog. Dit laat dan ook weer zien hoe belangrijk vertrouwen is. Wel kan je in deze fase ervoor zorgen dat jouw geloofwaardigheid optimaliseert. Oftewel ga geen gouden bergen beloven, houdt het realistisch. Dit vergroot de kans dat men jou vertrouwt.

Beslissingsbevoegd

Tot slot niet een directe vaardigheid voor de accountmanager, maar wel een enorm belangrijk aspect. Zorg bij een onderhandeling te allen tijde ervoor dat je de juiste persoon aan tafel hebt. De juiste persoon is de persoon die beslissingsbevoegd is voor datgene waar jij over onderhandeld. Heb je niet de beslissingsbevoegde zal jouw gesprekspartner dit moeten overleggen met degene die wel beslissingsbevoegd is en zullen alle vaardigheden die jij hebt toegepast in het onderhandelingsgesprek niet exact op dezelfde manier overkomen bij de beslissingsbevoegde.

Wanneer is een onderhandeling geslaagd?

Vooropgesteld wil ik vermelden dan een onderhandeling niet altijd uit een gesprek bestaat. Er zijn ook zat onderhandelingen die misschien wel 3 / 4 onderhandelingsgesprekken vereisen. Dit ligt natuurlijk aan de grootte van de belangen en doelen en de beslissingsbevoegdheid van de onderhandelaars die aan tafel zitten. Heel zwart/ wit gezegd is een onderhandeling geslaagd als beide partijen tevreden zijn met de nieuwe overeenkomst. Hiervoor kan je de volgende korte checklist voor jezelf toepassen:

  • Is deze persoon beslissingsbevoegd?
  • Wat is mijn doel van dit gesprek?
  • Wat is zijn doel van dit gesprek?
  • Kunnen onze doelen met elkaar rijmen?

Als je bovenstaande vragen positief kan beantwoorden zou je kunnen zeggen dat de onderhandeling geslaagd is. Tuurlijk spelen er voor iedereen altijd wat andere variabelen, maar deze checklist vormt een goede basis. Uiteindelijk willen jij en jouw onderhandelingspartner vooruit bewegen.

Onderhandelingstechnieken

In deze alinea wil ik ingaan op diverse onderhandelingstechnieken die je kan toepassen. Deze technieken zijn gericht op het behalen van goede resultaten en het creëren van een duurzame relatie. Als ik een beetje Google kom ik veel artikelen tegen waarin met op ietwat slinkse dan wel sluwe wijze resultaat wil bereiken. Ik denk dat dit juist averechts werkt en dat het draait om transparantie en vertrouwen. Tuurlijk hebben we allemaal belangen en willen we resultaat bereiken, maar juist omdat iedereen dit wil hoeft hier geen raar spel van gemaakt te worden. Dan bereik je naar mijn mening veel meer.

Transparantie, vertrouwen, oprechtheid

Deze drie termen kwamen als meest belangrijk in mij naar boven. Zoals ik hierboven al kort benoemde moet je volgens mij zo transparant mogelijk zijn over jouw belangen en doelen. Hier creëer je vertrouwen mee. Daarbij is het belangrijk dat je oprecht interesse hebt in de belangen van jouw onderhandelingspartner. Ga bij jezelf eens na of je echt interesse hebt in zijn belang, of dat je er stiekem alleen voor jezelf zit. In mijn ogen is het ook echt een onderhandelingsPARTNER. Jullie hebben allebei elkaar iets te bieden waar jullie beter van worden (meestal of een bepaald product of omzet). Jullie zijn immers niet voor niets met elkaar om de tafel gegaan.

Gerichte (open)vragen

Informatie is key, of je nou een onderhandelingsgesprek voert of koude acquisitie doet. Zorg er dus voor dat je zoveel mogelijk informatie verwerft. Een van de belangrijkste tools hiervoor is open vragen stellen. Willen weten hoe zijn organisatie in elkaar zit en wat zijn doelen zijn.

Leverage behouden

Zorg dat je niet te snel iets weggeeft, korting geeft of gratis producten meegeeft. Probeer leverage te behouden, want jouw product heeft ook een waarde en jouw onderhandelingspartner zit niet voor niets met jou om de tafel. Hij heeft jouw product/ dienst nodig. Zodra je iets weggeeft kan je niet meer terug, dus stel dit uit. Het is aan jou als accountmanager om elke situatie goed in te schatten.

Calculeren

Maak scherpe berekeningen over hoe groot jouw onderhandelingspartner is. Is er een kans om op te schalen? Hoe meer volume je kan draaien met jouw product hoe groter de kans dat je kan zakken met de prijs van jouw product door massa voordeel.

Tags: OnderhandelingOnderhandelingstechniekenSales
Previous Post

Hoe voer je goed relatiebeheer uit?

Next Post

Wanneer krijg je provisie op je salaris? Dit zijn 3 tips!

Floris

Floris

Next Post
Wanneer krijg je provisie? Provisie op je salaris. Geld. Salaris

Wanneer krijg je provisie op je salaris? Dit zijn 3 tips!

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Een afbeelding van hoe KPI voorbeelden er op papier uit kunnen zien

    Dit zijn 10 KPI voorbeelden. Hoe formuleer je een KPI?

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • 4 voorbeelden voor een interne analyse model!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Dit zijn de 4 beste verkoopgesprek voorbeelden!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Hét voorbeeld van een functioneringsgesprek nieuwe stijl

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Dit zijn de 3 beste externe analyse modellen!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0

Recente berichten

  • Real World AI: hoe vormt het de wereld?
  • B2B Leadgeneratie: 4 Tips om Kwalitatieve Leads te Genereren
  • Een SMART Doel: Bekijk dit Voorbeeld
  • 4 voorbeelden van de gekste Guerilla Marketing acties ooit!
  • Deze 10 voorbeelden van de DESTEP analyse helpen je verder!
No Result
View All Result

Categorieën

  • Accountmanagement
  • Algemeen
  • Analyse
  • Business
  • Conversie
  • Cross-selling
  • Marketing
  • Onderhandelingen
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Provisie
  • Relatiebeheer
  • Sales
  • Salestechnieken
sales kennis

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

Navigate Site

  • Over
  • Privacy & Policy
  • Contact

Follow Us

No Result
View All Result

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.