Presenteren
Presenteren kan voorkomen in heel veel soorten en maten. Ze komen voor in gesprekken met klanten, bij sollicitatiegesprekken, op school en in nog veel meer situaties. In deze blog wil ik graag inzoomen op de zakelijke presentaties. Oftewel: sales presentaties, productpresentaties en bij sollicitaties.
Presenteren over jezelf
Het klinkt misschien een tikje arrogant, maar dit is zo verschrikkelijk belangrijk bij een sollicitatiegesprek. Presenteren over jezelf bij een kennismakingsgesprek kan je zien als het verkopen van jezelf naar je eventuele nieuwe werkgever. Veel mensen zijn vaak bang dat ze te veel opscheppen, of misschien wel arrogant overkomen. Echter, dit is het laatste waar je bang voor moet zijn. Juist op het moment dat je om de tafel gaat met je eventuele toekomstige collega’s moet jij ze ervan overtuigen dat jij de aangewezen persoon bent. Als jij het al niet van jezelf vindt, dan gaat een ander dat al helemaal niet snel van jou vinden.
Uiteraard moet het niet één grote opschep show worden en je moet zeker niet liegen over zaken. Maar je moet wel gewoon vertellen waarom jij waarde kan toevoegen aan het bedrijf en waarom ze jou moeten hebben. Zolang je eerlijk bent is er niks aan de hand. Je moet je voorstellen dat het bedrijf ook graag van hun stoel geblazen wil worden en enthousiast worden als zij iemand zien die hun team kan versterken!
Presenteren tips
Of je nou een geboren presentator bent, of je begint al te stotteren bij je tweede zin, gelukkig maakt het niet want presentatie skills kan je trainen! Uiteraard is een beetje talent fijn, maar er tips waar jij mee aan de slag kan om jouw presentatievaardigheden te verbeteren. We hebben ze hieronder voor je op een rij gezet.
1. Wat is je doel?
Allereerst, en in mijn ogen ook de allerbelangrijkste: wat is je doel van je presentatie? Wat wil je bereiken met de presentatie? En waarom geef jij de presentatie aan de luisteraar?
Als je deze vragen scherp voor jezelf hebt worden veel zaken automatisch een stuk logischer. Bijvoorbeeld: ‘Wat wil je bereiken? → Dat de potentiële klant een order plaatst.’ Als je dit in je achterhoofd hebt zul je hier bewust en onbewust naar toe werken. Dit werkt als volgt: je gaat doelgericht te werk. Je zal merken dat je een stuk zelfverzekerde vertelt omdat je heel duidelijk hebt waarom je dit doet. Bovendien heeft dit een positief effect op de effectiviteit van je presentatie, omdat je dus heel doelgericht te werk gaat. Alle overbodige informatie laat je makkelijker achterwege.
2. Wat voegt het toe?
Ook dit is een heel belangrijke tip: wat voegt het toe voor de luisteraar? Waarom neemt hij of zij de tijd om naar jouw verhaal te luisteren? Dan moet er immers wel nut voor de luisteraar in zitten. En daarmee slaan we precies de spijker op zijn kop. Zorg dat het nuttig is voor de ontvanger. Wat kan hij er mee als de presentatie klaar is? Als je voor een (potentiële) klant een presentatie geeft, zorg dan dat er veel voordelen voor hem en zijn bedrijf te behalen zijn. Bijvoorbeeld verbeterde producten, nieuwere technologie, automatisering van processen etc.
3. Natuurlijke manier van vertellen
Het is voor een luisteraar niet prettig als iets letterlijk van een blad gelezen wordt. Iedereen heeft dit door. Er wordt dan gewoon simpelweg iets opgedreund. Het is voor een luisteraar heel fijn als het natuurlijk overkomt met intonatie en enthousiasme. Zorg er dus voor dat je slechts wat steekwoorden opschrijft, zodat je in je hoofd van onderwerp naar onderwerp kan gaan.
4. Pas het AIDA-model toe
Een presentatie geef je natuurlijk niet voor niks, zoals we bij punt 1 & 2 besproken hebben. Als je het maximale uit deze twee punten wil halen is het belangrijk om een strategie achter je presentatie toe te passen. Dat jouw presentatie van A – Z de luisteraar meeneemt en hem of haar beïnvloedt. Je wil immers dat jouw doel (zoals bij punt 1) bereikt wordt.
Er zijn veel verschillende strategieën voor. Een veel voorkomende en goed werkend model is het AIDA-Model. Kort gezegd zorgt dit model ervoor dat de interesse van een luisteraar wordt gewekt en vervolgens wordt aangespoord en geprikkeld om een gewenste actie uit te voeren. Bijvoorbeeld het plaatsen van een order.
Wil jij dieper ingaan op het AIDA-model, bekijk dan eens dit artikel. Hier gaan we er uitgebreid op in.
Goede presentatie voorbeeld
Gelukkig is er niet echt een standaard voorbeeld van een goede presentatie. Dit is maar beter ook, want dit zou betekenen dat iedereen het zomaar kan doen en dat accountmanagers, teamleiders etc. een stukje meer overbodig zouden zijn. Het is dus echt een vaardigheid.
Maar niet getreurd we kunnen je wel een stuk op weg helpen met een voorbeeld van de basis. Een goed presentatie voorbeeld is als volgt: hij moet bestaan uit een kop, romp en staart.
Kop
In de kop van je presentatie, meestal niet langer dan 1 à 2 dia’s, moet je zorgen dat je aandacht trekt van je luisteraar. Dit gaat vaak gepaard met: “What’s in it for me?”. En dit moet rijmen met het algemene doel van je presentatie. Dus, hoe werk je naar jouw doel toe terwijl ook de luisteraar het gevoel krijgt dat hij een voordeel behaalt.
Als je een hele lange presentatie geeft waarin meerdere onderwerpen behandeld worden, dan heb je soms wel meer dan 2 dia’s nodig om de aandacht te trekken. Per nieuwe onderwerp kan je hier wel een dia aan besteden om de aandacht te trekken.
Romp
Hier zit de kern van je boodschap. Dit vat tip 1 en tip 2 van hierboven samen. Wat is het doel van je presentatie? / waar wil je naar toe? & Wat voegt jouw presentatie toe; voor de luisteraar, voor de organisatie, voor jezelf etc.
Staart
Het belangrijkste bij de staart is eigenlijk dat er een opvolging / implementatie aan gekoppeld zit. Afhankelijk van wat je doel is en wat voor een presentatie je geeft.
Bijvoorbeeld: als jij een teamleider bent en je instrueert jouw team met nieuwe werkinstructies. Zorg dan ook dat je nadenkt over de implementatie. Zorg dat je jouw team handvatten geeft om de nieuwe werkinstructies goed en eenvoudig uit te voeren.
Sales presentatie
In de sales komen enorm veel presentaties voor. Dit komt omdat accountmanagers aan de lopende band langs gaan bij klanten en prospects. Bij het binnenhalen van nieuwe klanten gebruiken ze vaak een presentatie om hun producten uit te lichten en ze te overtuigen van de voordelen. Bij bestaande klanten kan er een presentatie worden gegeven over de relatie tussen beiden over het afgelopen jaar. Bijvoorbeeld: hoeveel producten ze hebben afgenomen. Kortom een sales presentatie is een belangrijk element voor de accountmanagers en dient vaak als rode draad van het gesprek.
Presenteren training
Zoals hierboven al benoemd is presenteren gelukkig voor een groot deel ook aan te leren. Wij hebben je in deze blog al 4 tips gegevens waar je direct mee aan de slag kan, maar als je nog meer de diepte in wil kan je ook een training of cursus volgen.
Waar kun je terecht voor goede trainingen?
Online zijn diverse aanbieders te vinden die trainingen en cursussen omtrent presenteren verzorgen. Van overtuigend presenteren tot aan effectief communiceren. Vooropgesteld wil ik vertellen dat ik een onafhankelijke schrijver ben en geen overeenkomst heb met diverse aanbieders hiervan. Ik ben er dus niet bij gebaat of je wel of niet een cursus afneemt bij deze aanbieder. Dat gezegd hebbende, ik heb meerdere aanbieders naast elkaar gelegd en gekeken wat ze precies aanbieden. De partij ICM komt op mij als een goede aanbieder over. Ze zijn zeer breed en diep georiënteerd. Bovendien hebben ze veel locaties door Nederland heen. Als je hier meer over wil weten kan je deze pagina van ICM eens bekijken.